Föreningsrapport
En gång per år lämnar våra föreningar in en föreningsrapport. Rapportering sker under en tidsperiod vid årsskiftet. Rapportering för år 2024 är öppen mellan 1 december – 15 januari.
I föreningsrapporten redovisar föreningen sitt medlemsantal samt svarar på frågor gällande sin föreningsverksamhet och ridsportens kärnfrågor. Medlemsantalet i föreningsrapporten står som grund för den medlemsavgift föreningen därefter blir fakturerad från Svenska Ridsportförbundet och det Ridsportdistrikt föreningen tillhör.
Rapporteringen sker via IdrottOnline. IdrottOnline är svenska idrottsrörelsen digitala verksamhetssystem och utgör basen för kommunikation och administration mellan medlem, idrottsförening, specialidrottsförbund och RF-SISU distrikten. Alla idrottsföreningar anslutna till RF får kostnadsfritt tillgång till IdrottOnline.
Det är även i IdrottOnline som föreningar anslutna till RF kan ansöka om ekonomiska stöd som LOK-stöd, stöd för folkbildning med mera.
Varför ska vi skicka in rapporten?
Att Svenska Ridsportförbundet får informationen är viktigt då statistiken rapporteras till Riksidrottsförbundet (RF). Det stöd och bidrag ridsporten som idrott får av RF baseras bland annat på statistiken föreningarna lämnar in via föreningsrapporten. Alla föreningar anslutna till RF måste skicka in föreningsrapporten varje år.
Föreningsrapporten blir också grunden för föreningens antal röster vid distriktens årsmöte och vid förbundsstämman Öppnas i nytt fönster..
Hur gör vi för att skicka in rapporten?
I IdrottOnline ska föreningen registrera sina medlemmar. Medlemsregistret kan importeras från t.ex. Excelfil eller från andra verksamhetssystem som t.ex. Min Ridskola.
Kontrollera att ni har ett aktuellt medlemsregister i IdrottOnline innan ni skickar in rapporten. Antalet medlemmar ni rapporterar in står till grund för den medlemsavgift ni betalar till Svenska Ridsportförbundet och distriktet.
Den 27 november 2024 inför RF nya roller i IdrottOnline. Förändringen kommer att påverka rapporteringen av medlemsuppgifter. Uppdatera medlemmarnas roller innan ni skapar rapporten.
Läs mer här: Nya roller i IdrottOnline
Här hittar ni instruktioner : Skapa och skicka in årsrapport : IdrottOnline Länk till annan webbplats.
Kontrollera samtidigt kontaktuppgifterna till föreningen samt e-postadress för fakturering.
Kontakta supporten för IdrottOnline om det dyker upp några problem.
Support : IdrottOnline Länk till annan webbplats.
För att ni ska kunna förbereda er innan ni börjar med rapporten kommer här 2024 års frågor:
- Känner ni till den hästvälfärdsmodell som Svenska Ridsportförbundet arbetar utifrån?
Läs mer: Hästvälfärd Länk till annan webbplats. - Känner ni till ridsportens värdegrund?
Läs mer: Värdegrund Länk till annan webbplats. - Om ja, arbetar ni aktivt enligt ridsportens värdegrund?
- Känner ni till Svenska Ridsportförbundets systematiska trygghetsarbete?
Läs mer: Trygghet Länk till annan webbplats. - Har föreningen en ungdomssektion?
Läs mer: Ungdomssektion Länk till annan webbplats. - Hur arbetar er förening för att möjliggöra ungdomars inflytande i föreningen?
- Arbetar ni med ryttarutveckling – enligt ridsportens utvecklingsmodell?
Läs mer: Ryttarutveckling Länk till annan webbplats. - Arbetar ni utifrån Svenska Ridsportförbundets miljö- och hållbarhetsstrategi?
Läs mer: Hållbarhet Länk till annan webbplats. - Har ni en god kommundialog?
Läs mer: Påverkansarbete Länk till annan webbplats. - Erbjuder ni en verksamhet som är flexibel och individanpassad till medlemmarna?
- Arbetar ni för att öka medlemmarnas ideella engagemang i föreningen?
Varför måste vi svara på frågorna?
Föreningsrapporten används för att samla in och analysera data om föreningarnas verksamhet och utveckling. Rapporten hjälper till att identifiera trender, behov och utmaningar inom idrottsrörelsen. Informationen används sedan för att utveckla stöd och resurser till föreningarna men också för att främja transparens och öppenhet inom idrottsförbunden.
Vad kostar medlemsavgiften till SvRF och vad består den av?
Det medlemsantal ni rapporterar in för 2024, står till grund för den medlemsavgift föreningen ska betala till Svenska Ridsportförbundet kommande året. Fakturor skickas ut löpande från och med januari. Notera att det distrikt ni tillhör fakturerar er separat. Avgift till distrikten varierar – kontakta ditt distrikt för mer information.
Medlemsavgift 2025: 120 kr/medlem
Avgift för gemensam olycksfallsförsäkring Länk till annan webbplats. 2025: 109 kr/medlem
Er förening beslutar på årsmötet vilken medlemsavgift ni tar. Räkna då in ovanstående, samt distriktets avgift.
Publicerad:
Har du fler frågor gällande föreningsrapporten?
Hör av dig till Jennie Hallström
0220-456 36
jennie.hallstrom@ridsport.se
Bra länkar
Support : IdrottOnline Länk till annan webbplats.
Support: Freja Länk till annan webbplats.
Om rf.se - Riksidrottsförbundet Länk till annan webbplats.