Annons
Annons

Svenska initiativ bakom ökad säkerhet i fälttävlan

Foto: Kim C Lundin

Sverige är sedan flera år ett föregångsland när det gäller säkerhet inom ridsporten, inte minst fälttävlan. Vid årets FEI- möte för internationella funktionärer och säkerhetsansvariga presenterade Staffan Lidbeck ytterligare ett svenskt initiativ angående hinderflaggor i terrängen.

FEI Eventing Forum & National Safety Officers Seminar 2023 arrangerades nyligen i Frankrike, närmare bestämt Haras de Jardy där årets EM i fälttävlan kommer att avgöras. Deltagarna fick också göra ett besök vid Versaille, där ridsportarenan för nästa års OS kommer att ligga.

Totalt 108 deltagare från 24 nationer deltog i mötet som leddes av David O’Connor, ordförande i FEI:s fälttävlanskommitté och Geoff Sinclair, ordförande i FEI Eventing Risk Management Steering Group (RMSG).

Under mötet diskuteras frågor kring utveckling och säkerhet i internationell fälttävlan, utifrån statistik och trender baserade på statisitik sedan 2004.

Staffan Lidbeck, course designer och tidigare bland annat svensk förbundskapten och mästerskapsryttare, presenterade ett förslag på ny flaggregel i terrängen, som mottogs mycket positivt från deltagarna på mötet. Internationellt blir det inga straffpoäng för en riven flagg men 15 straffpoäng om inte hindret hoppas rätt. Detta är svårt att avgöra och i Sverige har man valt att ge 7 straffpoäng om en flagga rivs ner. Anledningen är att skapa en klar bedömning om hästen hoppat hindret på rätt sätt för ryttare, domare och publik.

På plats var också Lars Christensson, course designer och teknisk delegat, som tror att den nya regeln är rätt väg ramåt.
- Jag tycker ryttarna respekterar hindret mer och rider mer korrekt, säger han.

Frågan kommer framöver att hanteras av FEI för vidare beslut om regeländring framöver.

Sverige har varit föregångare kring säkerheten i fälttävlan även tidigare och initierat flera regeländringar vid FEI:s tidigare säkerhetsmöten. Säkerhetsanordningen MIM som är en utlösningsmekanism för terränghinder är en svensk uppfinning. Årets möte inleddes också med en kurs där MIM-grundaren Mats Björnetun och banbyggare James Willis visade den senaste tekniken och hur den används.

Ytterligare ett svenskt initiativ är regler angående marklinjer på terränghinder som infördes i det svenska tävlingsreglementet för några år sedan. Sedan 2020 finns marklinjer med i de internationella riktlinjerna för terrängbanor och 2021 infördes också regler om marklinjer i det internationella tävlingsreglementet.

Publicerad:

Aktuellt