Annons
Annons

FAQ TDB för arrangörer

Från och med 1 januari 2020 införs en ny betaltjänstplattform, Swedbank Pay, i samband med tävlingsanmälan i TDB. Ändringen är nödvändig, se förklaring längst ner bland svaren.

Utbetalningar via banken - En fördjupning för dig som ska använda Swedbank SUS Utbetalningstjänst

Hittar du inte svar på din fråga i guiden kan du ringa SUS tekniksupport på 08-58594007. Arrangör behöver kunna uppge sitt Swedbank SUS avtalsnummer. Kontrollera gärna med supporten vad ni får för återrapportering när ni har skickat iväg filen så ni enkelt kan följa upp återbetalningarna.

Jag har en fråga om fakturering från SwedbankPay?

Har du frågor angående fakturering från Swedbank Pay hänvisar vi till Emil Salomonsson, emil.salomonsson@swedbankpay.se, som är SwedbakPays kontaktperson för alla arrangörer.

Finns det något alternativ till den här betaltjänsten?

Ja, betalning på plats. Då måste arrangören välja det alternativet när propositionen skapas.

Hur kommer pengarna till arrangören?

Inkomna anmälningsavgifter mm redovisas kontinuerligt till arrangören av Swedbank Pay.

Vad innebär ändringen för mig som arrangör?

Att alla ekonomiska transaktioner runt tävlingarna ska gå via Swedbank Pay, eller via betalning på plats. Arrangören tecknar ett eget avtal med betaltjänsten Swedbank Pay.

Hur utbetalas premier/återbetalas anmälningsavgifter?

Premier och återbetalning

Premier och eventuell återbetalning efter avanmälan betalas ut enligt särskilda rutiner. Arrangören kan välja att använda Swedbank Pay eller ha egna rutiner. Det finns tre olika alternativ.

Swedbank SUS utbetalningstjänst

Arrangören rapporterar resultat via fil eller manuellt och matar in eventuella återbetalningar under tävlingens ekonomisidor i TDB som tidigare. Därefter skapar TDB en ”SUS-fil” som arrangören laddar ner lokalt till sin dator och sedan skickar via Swedbank/tilläggstjänst. Pengarna överförs då från arrangörens konto till anmälarens konto.
Vad krävs av arrangören? Arrangörer behöver teckna SUS-avtal med Swedbank (ca 500 kr/år samt 1,50 kr per återbetalning/transaktion)
Många är redan registrerade till det här systemet då utbetalning till bland annat studiebidrag, skatteåterbäring, lön och mycket annat idag redan utbetalas via SUS.

Leverantörsbetalningsfil

Arrangören rapporterar resultat via fil eller manuellt och matar in eventuella återbetalningar under tävlingens ekonomisidor i TDB som tidigare. Därefter skapar TDB en ”Leverantörsbetalningsfil” som arrangören laddar ner lokalt till sin dator och sedan skickar till sin egen bank, enligt instruktion. https://www.bankgirot.se/tjanster/utbetalningar/leverantorsbetalningar/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad krävs av arrangören? Att föreningen har en tilläggstjänst hos sin bank som tillåter hantering av leverantörbankfil (ca 500 kr/år)

Manuell hantering

Arrangören rapporterar resultat via fil eller manuellt och matar in eventuella återbetalningar under tävlingens ekonomisidor i TDB som tidigare. Därefter skapar TDB ett utbetalningsunderlag som föreningens kassör använder för att betala ut via föreningens egen bank/internetbank.
Vad krävs av arrangören? Att egen internetbank finns och att kassören har access och kan rutinerna.

Vad händer om mottagaren inte har ett konto kopplat till Swedbank SUS för utbetalning av till exempel prispengar?

När banken får underlaget kontrolleras betalningsuppdraget och utbetalningarna fördelas därefter till mottagarnas konto baserat på de uppgifter som finns i bankens kontoregister. Saknar banken uppgifter om kontonummer i kontoregistret kan vi skicka en kontantavi till mottagaren. Kostnad för utbetalaren 10 kr + porto.

Hur redovisas utbetalning av anmälningsbetalningarna till arrangören?

Utbetalning sker normalt varje fredag. Men genom att kontakta Swedbank Pay kan man ändra detta till fem dagar i veckan som mest och en gång i månaden som minst.
I samband med utbetalning skickas också redovisningen. Denna kommer via mail till den adress som anges i avtalet. Redovisningen kommer i följande format: PDF, Excel och XML.
Redovisningen är avstämt med utbetalningen som ni mottar.

Kan arrangören fortfarande använda Equipe?

Ja. Även Equipe har ett avtal med Swedbank Pay.

Varför är det så bråttom med att införa det nya systemet?

Det beror på att vi enligt Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism inte kan fortsätta med betalningar genom TDB.

Varför ändra något när TDB är så bra idag?

TDB är ett anmälningssystem i världsklass, men mycket har förändrats sedan starten för dryga tio år sedan. Med anledning av bland annat Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism startades en utredning i samarbete med vår bank och Equipe under 2018. Svenska Ridsportförbundet måste säkerställa att TDB följer de lagar och förordningar som finns inom området. Utredningen kom fram till att Svenska Ridsportförbundet inte får agera betaltjänstföretag.

Tjänar Svenska Ridsportförbundet pengar på förändringen?

Nej. Svenska Ridsportförbundet lägger mellan 800 000 och 1 miljon kronor på service och utveckling av TDB varje år. Alla avgifter går till att driva och underhålla systemet. Svenska Ridsportförbundet har tecknat ett ramavtal med Swedbank Pay, men tar inte ut några avgifter för det.

Om jag behöver hjälp med att använda det nya systemet, kan jag få det?

Javisst, vi är här för din skull. Svenska Ridsportförbundets kansli kan hjälpa till via e-post, sport@ridsport.se. Skriv ”Frågor om TDB” i ämnesraden

Publicerad: