Annons
Annons

Trygghetskampanjen Hör det som inte sägs vinner internationellt pris

Svenska Ridsportförbundets kampanj Hör det som inte sägs för att bryta tystnadskultur vinner silvermedalj i LUUM Awards, en internationell tävling som belönar årets bästa kreativa kommunikation som bidragit till en bättre värld.

Genom kampanjen Hör det som inte sägs kraftsamlade Svenska Ridsportförbundet under 2024 för att bryta tystnadskultur, och få fler vuxna att se, lyssna och agera när någonting inte är som det ska i stallet. För att ingen ska behöva drunkna i tystnad. Kampanjen är gjord i samarbete med Amazing Society.
Filmen har fått över 2 miljoner visningar totalt.

Kan man höra det som inte sägs? Genom att använda metaforen av att drunka ville vi visualiera kontrasten hur allt ser på utsidan och vad som sker på insidan, när världen liksom försvinner trots att man står kvar på samma plats. För överallt sker det saker i det dolda, under ytan och på insidan. Även i stallet.

LUUM Awards Länk till annan webbplats. är en internationell tävling som belönar årets bästa kreativa kommunikation som bidragit till en bättre värld. Juryn består av framstående kreatörer från hela världen och prisutdelningen hölls i år i Peru. Hör det som sägs vann silver i kategorin Essensce of the Message - Sporting Value.

­– Utmärkelsen är en seger för alla de unga som vågat dela med sig av sina erfarenheter och det är bevis på hur viktigt det är att våga lyssna på det som inte alltid sägs högt eller märks till ytan. Att kampanjen berör andra och nu fått ett sådant erkännande genom silvret i LUUM Awards betyder oerhört mycket för oss, säger Catrine Hermanson, ansvarig för trygghetsfrågor på Svenska Ridsportförbundet.

Kampanjen innehöll bland annat en film i sociala medier och en landningssida med råd och tips om att bryta tystnadskultur och var du kan vända dig om du behöver stöd.
Mer om Hör det som inte sägs.

Hör det som inte sägs är en del i vårt förebyggande arbete för att öka medveten hos vuxna ledare hur de ska agera och för att ingen ska behöva känna sig ensam, och att alla har rätt till stöd. Kampanjen har varit möjligt tack vare stöd från Stenbecks Stiftelse i satsningen Trygga Ledare. Hör det som inte sägs är en uppföljning på filmen Stallkänslan mot mobbning.

Beskrivning av priskategorin:
The Essence of the Message category recognizes works that, through their content, plant insights that inspire a better society. No matter the type of product, service or advertiser, the important thing is that the creative work transmits a message with a sense of solidarity, equity, respect for animals or one of the 11 subcategories that make up this category.

Läs mer om Hör det som inte sägs


Publicerad:

Aktuellt