Unikt samarbete skapar utveckling och sammanhållning bland gymnasieelever i Vetlanda

Foto: Emmi Fransén
Hos Vetlandaortens Ryttarförening möts elever från barn och fritidsprogrammet och anpassat gymnasium för att utvecklas tillsammans med hästar, och varandra.
- Det är otroligt vad hästarna kan ge, säger Anneli Carlsson, ridskolechef
Hos Vetlandaortens Ryttarförening är det inget nytt att verka för samhällsnyttan. Stallet fungerar som fritidsgård på eftermiddagarna och erbjuder meningsfull sysselsättning dagtid för hemmasittande ungdomar och personer med funktionsvariationer.
Förra året startades ett projekt i samverkan med Njudungsgymnasiet. Det går ut på att utbilda eleverna i årskurs tre på barn och fritidsprogrammet samtidigt som elever på anpassat gymnasium får prova på att rida och vara med hästar.
Eleverna stöttar varandra
Vid två tillfällen kommer elever från anpassat gymnasium med lärare och assistenter till ridskolan. Där tas de emot av Anneli tillsammans med elever från barn och fritidsprogrammet. De får ta hand om hästarna i stallet och rida, de som törs.
- Första gången är det mycket nya intryck och många är lite osäkra och nervösa. Andra gången känner de sig tryggare, då ger det mer, berättar Anneli.
Om någon inte törs hejar de andra på och man känner verkligen vilken gemenskap det skapar.
Flera elever från barn och fritid har ingen erfarenhet av hästar, vilket är en utmaning. Därför startar projektet med att de eleverna själva får en introduktionsdag i stallet. Genom att lära sig om hästhantering och prova på att rida får de en bra insikt i hur de ska kunna hjälpa eleverna från anpassat gymnasium.
- De peppar och stöttar verkligen varandra. Både inom sin egen grupp och mellan varandra. Om någon inte törs hejar de andra på och man känner verkligen vilken gemenskap det skapar, säger Anneli.
Finansiering och feedback
Projektet finansieras med medel från Stiftelsen Werner von Seydlitz.
- Det täcker inte riktigt alla kostnader om vi ska räkna in all min tid och alla hästar, men vi tycker det här är viktigt.
Anneli tycker projektet varit mycket lyckat och berättar att de absolut kommer fortsätta med upplägget.
- Vi får mycket positiv feedback och det är så roligt att se den gemenskap, glädje och stolthet projektet skapar. Vi ser verkligen hur eleverna från båda programmen växer.
Utveckling av paraverksamheten
Ridskolan vill gärna utveckla sin ordinarie paraverksamhet, berättar Anneli. Idag har de några elever som rider enskilt på dagtid och några i vanliga grupper. För tips och råd har Anneli vänt sig till Kramfors Ridklubb som vann radiosportens parasportspris 2024. Av dem har hon också fått möjlighet att köpa en anpassad sadel. Nu hoppas Anneli kunna hitta ekonomiskt stöd för fler och bättre hjälpmedel.
Anneli vill gärna inspirera fler till att hitta verksamhet utanför den orinarire och i samarbete med andra.
- Våga fråga. Ta kontakt, bolla och samtala. Och sök stöd. Vi har tur då den lokala stiftelsen Werner von Seydlitz gärna stöttar den här typen av aktiviteter, men det finns ju fler.
Publicerad: