Pristagare på Värmlands Ridsportförbunds årsmöte

Årets utmärkelser har delats ut under årsmötet och vi gratulerar pristagarna.

Årets Ridskola Färjestads Ridklubb
Färjestads Ridklubb är en förening där alla är välkomna. De har en fin shettisverksamhet för de yngsta och därefter kan ryttarna fortsätta sin utbildning på större ponnyer och hästar. Duktiga utbildade ridlärare leder verksamheten med stort fokus på hästarnas välfärd.

Efter att ha kämpat för en ny anläggning under 10-års tid kommer den nu stå klar 2024. En anläggning som främjar både arbetsmiljön och hästarnas välmående. Färjestads Ridklubb har en aktiv styrelse som har varit med under många år men som fortfarande tänker utanför boxen. De deltar på olika kurser och träffar för att lära sig mer och byta erfarenheter med andra.

Att alla får vara med och känna sig lika mycket värda är viktigt på Färjestads Ridklubb, ett exempel är att föreningen ordnade en teckenspråkskurs så fler skulle kunna kommunicera med de som rider utan hörsel.

Färjestads Ridklubb är en förening där man känner sig trygg och där bemötandet är på topp!

Årets Ridlärare Melinda Blomqvist, Hammarö Ridklubb
Melinda är ridläraren som har varje ridelevs utveckling i fokus, varje enskilt barns och vuxens resa i att utvecklas som ryttare. Hon uppmuntrar, gör sina elever modigare än de känner sig, motiverar dem att våga och ser alltid alla deras försök att lära och bli bättre både på hästryggen och tillsammans med hästen i stallet.

Melinda förklarar svåra övningar på ett väldigt tydligt sätt och bekräftar alltid elevernas ansträngningar.

Melinda lägger också stor vikt vid hästens välbefinnande och ser till att varje häst och ponny får det den behöver för att göra ett bra arbete på ridskolan.

”Melinda får oss alla att känna sig duktiga och bra, hon peppar sina oss och hon är alltid på gott humör och är alltid glad. Och man blir själv alltid väldigt glad när man ser henne."

Årets Tävlingsarrangör Trossnäs Fältrittklubb
Trossnäs Fältrittklubb gör ett fantastiskt arbete som tävlingsarrangörer. Att arrangera en tävling i fälttävlan kräver ett stort arbete och många ideella krafter då momenten är fler och tävlingsområdet större än vid tävlingar i andra grenar. Här är Trossnäs Fältrittklubb otroligt duktiga på att samla ideella funktionärer till sina tävlingar. Trots att föreningen inte är så stor är engagemanget desto större.

De tar också väl hand om sitt tävlingsområde på Trossnäs fält och har också lagt många timmar på att rusta upp och göra fint runt och i byggnaderna. Flera nya hinder är byggda och de gamla är upprustade och målade.

Under 2022 arrangerade de DM både för Värmland och Örebro på samma tävling.

Att komma som tävlande till Trossnäs är alltid lika trevligt. Du blir mött av ett leende av parkeringsvakten och alla du sedan träffar är glada och hjälpsamma. God ordning, trevlig stämning och ett härligt engagemang är ord som beskriver tävlingarna på Trossnäs Fältrittklubb.

Årets Ideella Tävlingsfunktionär Camilla Forslund Löfvenhamn; Sörmons Ridklubb

Camilla fungerar ofta som tävlingsledare på våra tävlingar, om hon inte är parkeringsvakt, domarsekreterare eller både och. Camilla har även kontakten med externa funktionärer, fixar sponsorer och lagar funktionärs mat. Det finns ingen roll som Camilla inte kan eller vill axla.

Camilla är en förebild, en stark drivkraft och glädjespridare. Hon är duktig på att involvera alla i föreningen när det kommer till att ställa upp och engagera sig i det ideella arbetet. För Camilla är alla lika viktiga och även om man inte kan allt så kan man något. Hon har dessutom en fantastisk förmåga att få alla i sin omgivning att känna sig uppskattade med sitt fina och inkluderande förhållningssätt. Det finns ett genuint ansvarstagande som i kombination med glädje sätter guldkant på Camillas engagemang vilket givetvis ger ringar på vattnet och sprider sig till såväl övriga funktionärer som ryttare och alla andra som besöker våra tävlingar.

Camilla är genuint en varm, hjälpsam och glad person som alltid engagerar och inspirerar oavsett tid och plats.

Årets Ryttare/kusk Linnéa Holmgren, Solstadens Ryttarförening
Linnéa är ryttare som under 2022 har presterat på topp. Hon tävlar som Young Rider med sin häst QR Sir Dennis och de två har under året gått från klarhet till klarhet. De tog silvermedalj på SM. På nordiska mästerskapen tog de guldmedalj i lag och brons individuellt och på EM tog de bronsmedaljen i lag.

Linnéa har dessutom fått fina framgångar med familjens egen uppfödning Buskhagas Ramayana. De har under 2022 vunnit både 5-års championatet på Falsterbo Horse Show och Breeders finalen för 5-åriga hästar. De startade också 2023 med att vinna SWB Yoth Trophy under Gothenburg Horseshow.

Linnéa fick även ta emot Ulla Håkanssons stipendium 2022.

Linnéa är en ryttare som alltid sätter hästen i centrum och är lyhörd för hästens behov. Hon är ett lysande exempel på att hårt arbete och mycket träning ger resultat. Med hennes ödmjuka sätt och alltid lika vänliga bemötande är hon en sann förebild för ridsporten.

Sture Hermanssons stipendium – Sara Westerlund, Wäse Ryttarförening
Sara har ett stort engagemang för föreningens barn och ungdomar. Hon är en bra förebild med sitt lugna sätt och stora tålamod. Hon behandlar alla ryttare och hästar oavsett kunskaper lika bra. Sara delar med sig av sin kunskap om hästar och hjälper och stöttar ungdomssektionen.

Sara har tidigare suttit i föreningens styrelse men är nu en engagerad medlem som alltid ställer upp och är med på föreningens arrangemang. Hon gör också föreningens alla bidragsansökningar, något som gör att föreningen kan ha så många arrangemang för barn och ungdomar.

Sara är en trygg som ledare som inspirerar och uppmuntrar till att våga vara så bra som varje individ kan utifrån sin egen nivå. Hon är alltid positiv och viljan att fortsätta utbilda sig och utveckla sin kunskap gör att det blir inspirerande för de som är i hennes närhet.

Publicerad: